The university trajectories of Sociology students of the FaHCE. An analysis from the administrative records
Main Article Content
Abstract
The present work approaches the study of the university trajectories of the students of the sociology career from the administrative records where the data of the academic history of the students is stored. We understand student trajectories in terms of the particular and diverse routes through which students pass on their university experience. The concept allows focusing the complex network of aspects or spheres of daily life of the subjects that participate in the delimitation of a possible route or itinerary, thus enabling the analysis of complex processes, recovering the dynamics of the subjects' social life and considering the external social temporalities that frame them (Toscano et al., 2015). In this work, we will focus on the initial stretch of the students' trajectory, since we consider that it is the stage or moment where the students build the academic link with the institution in a broad sense. The faculties of the UNLP have two information registers available that contain information about the students of the academic units: the UNLP Career Pre-enrollment System (SIPU) and the Guaraní University Information System (SIU-GUARANÍ). Both registers represent different temporalities. Specifically in this work the trajectories of the 2014-2017 income cohorts are characterized, in sociodemographic terms, of origin, the educational climate of the homes of belonging, the previous educational trajectories and the academic activity developed in the first sections of the careers. Delving into the trajectories will allow us to identify habitual routes, the obstacles faced by the students and think about the possible institutional and pedagogical interventions in this regard. The work has descriptive characteristics with the intention of raising questions about the incidence of these first links in decisions and academic results, as a framework that guides other types of inquiries that deepen the understanding of these trajectories.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International.
References
Carli, S. (2007) La experiencia universitaria y las narrativas estudiantiles. Una investigación sobre el tiempo presente. Avance de Proyecto de investigación: Los procesos intergeneracionales de transmisión de la cultura en la segunda mitad del siglo XX en la Argentina Educación y consumos culturales.
Coulon, A. (1995). Etnometodología y educación. Barcelona Paidós.
Frassa, J. y Muñiz Terra, L. (2004). Trayectorias laborales: origen y desarrollo de un concepto teórico-metodológico. En Cuartas Jornadas de Etnografía y Métodos Cualitativos, Instituto de Desarrollo Económico y Social. Buenos Aires, disco compacto
INDEC (2008). Cuadernos del SIEL. Tratamiento de los registros administrativos. Instituto Nacional de Estadística y Censos. Dirección Nacional de Planificación y Coordinación Estadística. INDEC. Cuaderno Nº 7. Agosto 2008
Legarralde, M. (2014). La universidad y las trayectorias estudiantiles. Documento de trabajo. Secretaria Académica, Área de Estadística Educativa. Mimeo
Legarralde, M., Cotignola, M. y Margueliche, J. C. (2015). Primer año en las carreras de la Facultad de Humanidades y Ciencias de la educación y Cs de la Educación de la UNLP. Serie Trayectorias Estudiantiles. Secretaria Académica. Área de Estadística Educativa.
Legarralde, M., Cotignola, M. y Margueliche, J. C. (2016). Ingreso y egreso en la Fahce: acciones de fortalecimiento del lazo académico en los extremos de las trayectorias estudiantiles. IV Encuentro Nacional de Servicios de Orientación Universitaria Hacia una mirada interdisciplinaria. Organizado por la Dirección de Inclusión Educativa y Articulación y la Dirección de Curriculum y Planes de Estudio de la Secretaria de Asuntos Académicos. UNLP.
Ojeda, V. B. (2014). Estrategias de permanencia de los estudiantes de la carrera del profesorado de Inglés de la UNMDP. Segundas Jornadas de Educación. Grupo GIEEC, Facultad de Humanidades-Universidad Nacional de Mar del Plata.
Toscano, A. G. , Briscioli, B. y Morrone, A. (2015). Trayectorias escolares: estrategias teórico-metodológicas para su abordaje. XI Jornadas de Sociología. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos. Aires, Buenos Aires
Trow, M. (1973). Problems in transition from elite to mass higher education, Carnegie Commision on Higher Education. OECD, Paris.