¿Movilidad social a partir de la movilidad geográfica?: los casos de familias argentinas inmigradas en un contexto regional español
Main Article Content
Abstract
This paper presents the results of a qualitative research work carried out between 2011 and 2015 and which main objective was to study the intergenerational social mobility strategies of 10 family groups of two concrete origins (Argentinean and Moroccan) settled in the Autonomous Community of Galicia, in Spain. The methodology used has included an ethnographic and multi-sited study, conducting interviews to different family members of different family generations as well as to other family members still living in the country of origin and key informants that’s helped to understand the characteristics of educational and professional structures in pre-migration social contexts. The results of these measurements in regard to the educational attainment and professional categories between generations has confirmed the impact of social origin in descendants’ pathways but also the influence of the structural determinants, as is the education policy, the characteristics of the occupational structure in the immigration context, the socio-economic situation at the moment of this study and the discrimination processes in the Spanish society.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International.
References
Actis, W. y Esteban, F. (2007). Argentinos hacia España ( « sudacas » en tierras « gallegas »): el estado de la cuestión. En S. Novick (coord.), Sur-Norte: estudios sobre la emigración reciente de argentinos. Universidad de Buenos Aires: Editorial Catálogos.
Aparicio, R. (2007b). Las "segundas generaciones" en España: ¿Qué movilidad social. En J. Igartua, y C. Muñiz, Medios de comunicación, Inmigración y Sociedad (pp. 311-341). Salamanca, Ed. Univesidad de Salamanca.
Blalock, H.M. (1967). Toward a theory of minority-group relations. New York: Wiley.
Bonacich, E. (1973). A theory of middleman minorities. American sociological review, 38(5), 583-594.
Bourdieu, P. (1979). Los Tres Estados del Capital Cultural. Sociológica, 5, 11-17.
Bourdieu, P. y Passeron, J.C. (1970). La Reproduction: Éléments d'une théorie du système d'enseignement. Paris: Les Editions de minuit.
Bowles, S. y Gintis, H. (1976). Schooling in capitalist America. New York: Basic Books.
De Singly, F. y Thélot, C. (1986). Racines et Profils des Ouvriers et des Cadres Supérieurs. Revue française de sociologie, 27, 47–86
Echeverría Zabalza, J. (1998). Movilidad social y comportamiento electoral. Reis, Revista española de investigaciones sociológicas, 237-267.
Echeverría Zabalza, J. (1999). La movilidad social en España, 1940-1991. Madrid: Ediciones AKAL.
Feito Alonso, R. (2010). Escuela y democracia. Política y Sociedad, 47(2), 47-61.
Goldthorpe, J.H. y Hope, K. (1974). The social grading of occupations: A new approach and scale. Oxford: Clarendon Press.
Ichou, M. (2015). Migration background and educational inequality: a longitudinal study of the academic achievement of children of immigrants in France and England. Revue française de pédagogie, (2), 29-46.
Ichou, M. (2018). Les enfants d’immigrés í l’école. Inégalités scolaires, du primaire í l’enseignement supérieur. Collection Education et société. Paris: Editions PUF.
Jiménez Zunino, C. (2018). Mercados de trabajo: algunas lecturas renovadas sobre las migraciones laborales. Temas de Antropología y Migración, 10. Instituto de Lingüística. Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires. Disponible en el Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires: http://www.migrantropologia.com.ar/images/stories/PDF/Revista10/parte1.pdf
Laiz, S. (2016) "Familias migrantes y estrategias de movilidad social intergeneracional en las migraciones argentinas y marroquíes a Galicia : un enfoque inter-seccional” en “Procesos migratorios y dinámicas familiares desde una perspectiva de género. Circuitos en, desde y hacia América Latina” (Coords.) Gil Araujo, S. et Rosas, C. Odisea. Revista de Estudios Migratorios, (3) 78-98. Ed. Instituto de Investigación Gino Germani, Univerdad de Buenos Aires, Argentina.
Meurs, D. y Pailhé, A. (2008). Descendantes d'immigrés en France: une double vulnérabilité sur le marché du travail? Travail, genre et sociétés, 2, 87-107.
Michelat, G. y Simon, M. (1977). Classe, religion et comportement politique. Paris: Editions sociales.
Miguélez, F. (2011). Trayectorias laborales de los inmigrantes en España. Quit, Centre d'Estudis Socií²logics sobre la Vida Quotidiana i el Treball. Barcelona: Universitat Autí²noma de Barcelona.
Pedreño Cánovas, A. (coord.) (2013). "Que no sean como nosotros". Trayectorias formativo-laborales de los hijos de familias inmigrantes en el campo murciano. Murcia: EDITUM publicaciones de la Universidad de Murcia.
Percheron, A. (1991). La transmission des valeurs. En F. De Singly (ed.), La famille. L’état des savoirs (pp. 183-193). Paris: La découverte.
Portes, A. y Böröcz, J. (1989). Contemporary immigration: theoretical perspectives on its determinants and modes of incorporation. International Migration Review, special Silver Anniversary Issue: International Migration an Assessment for the 90's, 23(3), 606-630.
Poulantzas, N. (1973). Las clases sociales en América Latina. Méjico: Ed. Siglo XXI.
Requena, M., Salazar, L. y Radl, J. (2012). Estratificación social. Madrid: McGraw Hill.
Rumbaut, R. G. (2004). Ages, life stages, and generational cohorts: decomposing the immigrant first and second generations in the United States 1. International migration review, 38(3), 1160-1205.
Sánchez Hugalde, A. (2004). Movilidad intergeneracional de ingresos y educativa en España (1980-90). En XI Encuentro de Economía Pública: los retos de la descentralización fiscal ante la globalización. Barcelona: Encuentro de Economía Pública.
Thélot, C. (1991). La mobilité sociale. La Famille. L'État des Savoirs. Paris: La Découverte.
Zhou, M. & Lin, M. (2005). Community transformation and the formation of ethnic capital: Immigrant Chinese communities in the United States. Journal of Chinese overseas, 1(2), 260-284.