Thinking about entrance and first year of university. A reflection exercise on the teaching experience in the introductory course to Sociology careers
Main Article Content
Abstract
This work retrieves our experiences and reflections as teaching staff of the Introductory Course of the Undergraduate and Teaching Degrees in Sociology at the Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata. First of all, the theoretical contributions on the importance of studying the entrance into higher studies are reconstructed; then, the structuring characteristics of the course and, lastly, the pedagogical approaches and activities implemented by the teaching staff during the course. Finally, the questions and challenges that emerge from the collective reflections and balances on the teaching experience are presented.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International.
References
Aréchaga, A. J., Beliera, A., Boix, O., Corsiglia Mura, L., Cueto Rúa, S., Di Piero, E., Galar S., y Gubilei, E. (2014). Puentes hacia la inclusión universitaria. Un análisis a partir de la experiencia en el Curso de Ingreso a las carreras de Sociología de la FaHCE-UNLP (2012 – 2014). Ponencia presentada en VIII Jornadas de Sociología de la Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina.
Becker, H. (2011) Manual de escritura para científicos sociales. Cómo empezar y terminar una tesis, un libro o un artículo. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
Borges, J.L. (1985). Discusión. En Obras Completas, Volumen I, 90- 112. Editorial Emecé.
Carlino, P. (2005). Escribir, leer, y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Chiroleu, A. (1998). Acceso a la universidad: sobre brújulas y turbulencias. Pensamiento Universitario, 6 (7), 1-11.
Cotignola, M., Legarralde, M., y Margueliche, J. C. (2017). Las trayectorias universitarias de estudiante de Sociología de la FaHCE. Un análisis desde los registros administrativos. Cuestiones de Sociología, (17), e045.
Coulon, A. (1995). Etnometodología y Educación. Argentina: Paidós
Di Piero, E. (2015). ¿Mérito y azar?: nociones de justicia distributiva y selección soft. El caso de una escuela secundaria tradicional frente al mandato incluso (Tesis de maestría). FLACSO. Sede Académica Argentina, Buenos Aires, Argentina.
Di Piero, E. (2019). Articulaciones nivel secundario-nivel superior: una tipología de las políticas de admisión a las carreras de Sociología en el país y de las expectativas de jóvenes ingresantes a las carreras de Sociología en la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación - Universidad Nacional de La Plata en el año 2018. Ponencia presentada en VI Reunión Nacional de Investigadorxs en Juventudes de Argentina, Córdoba, Argentina.
Ezcurra, A. M. (2011). Igualdad en educación superior. Un desafío mundial. Buenos Aires: Universidad Nacional de General Sarmiento.
Pierella, M. P. (2018). El primer año de universidad desde la perspectiva de los profesores. Políticas de recepción, enseñanza y currículum. Espacios en Blanco. Revista de Educación, 28, 161-181.
Rossi Case, L., Varela, S., y Aguiar, D. (2006). Estudio sobre los ingresantes a la carrera de Sociología de la UNLP en el año 2004. Caracterización del perfil socio-cultural y su evolución en los últimos años. Cuestiones de Sociología, 2006, (3), 316-340.
Suasnábar, C., y Rovelli, L. (2015). Ampliaciones y desigualdades en el acceso y egreso de estudiantes a la Educación Superior en la Argentina. Pro-Posiçoes, 27 (3), 81-104.
Terigi, F. (2009). Las trayectorias escolares, del problema individual al desafío de política educativa. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.