Thinking about entrance and first year of university. A reflection exercise on the teaching experience in the introductory course to Sociology careers

Main Article Content

Micaela Barrena
Emilia Di Piero
Pamela Ferroni
Santiago Garriga Olmo
Brunela Germán
Miguel Kiperszmid
Lucía Reartes
Miguel Reartes

Abstract

This work retrieves our experiences and reflections as teaching staff of the Introductory Course of the Undergraduate and Teaching Degrees in Sociology at the Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata. First of all, the theoretical contributions on the importance of studying the entrance into higher studies are reconstructed; then, the structuring characteristics of the course and, lastly, the pedagogical approaches and activities implemented by the teaching staff during the course. Finally, the questions and challenges that emerge from the collective reflections and balances on the teaching experience are presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Barrena, M., Di Piero, E., Ferroni, P., Garriga Olmo, S., Germán, B., Kiperszmid, M., Reartes, L., & Reartes, M. (2020). Thinking about entrance and first year of university. A reflection exercise on the teaching experience in the introductory course to Sociology careers. Cuestiones De Sociología, (23), e108. https://doi.org/10.24215/23468904e108
Section
Artículos

References

Aréchaga, A. J., Beliera, A., Boix, O., Corsiglia Mura, L., Cueto Rúa, S., Di Piero, E., Galar S., y Gubilei, E. (2014). Puentes hacia la inclusión universitaria. Un análisis a partir de la experiencia en el Curso de Ingreso a las carreras de Sociologí­a de la FaHCE-UNLP (2012 – 2014). Ponencia presentada en VIII Jornadas de Sociologí­a de la Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina.

Becker, H. (2011) Manual de escritura para cientí­ficos sociales. Cómo empezar y terminar una tesis, un libro o un artí­culo. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Borges, J.L. (1985). Discusión. En Obras Completas, Volumen I, 90- 112. Editorial Emecé.

Carlino, P. (2005). Escribir, leer, y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Chiroleu, A. (1998). Acceso a la universidad: sobre brújulas y turbulencias. Pensamiento Universitario, 6 (7), 1-11.

Cotignola, M., Legarralde, M., y Margueliche, J. C. (2017). Las trayectorias universitarias de estudiante de Sociologí­a de la FaHCE. Un análisis desde los registros administrativos. Cuestiones de Sociologí­a, (17), e045.

Coulon, A. (1995). Etnometodologí­a y Educación. Argentina: Paidós

Di Piero, E. (2015). ¿Mérito y azar?: nociones de justicia distributiva y selección soft. El caso de una escuela secundaria tradicional frente al mandato incluso (Tesis de maestrí­a). FLACSO. Sede Académica Argentina, Buenos Aires, Argentina.

Di Piero, E. (2019). Articulaciones nivel secundario-nivel superior: una tipologí­a de las polí­ticas de admisión a las carreras de Sociologí­a en el paí­s y de las expectativas de jóvenes ingresantes a las carreras de Sociologí­a en la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación - Universidad Nacional de La Plata en el año 2018. Ponencia presentada en VI Reunión Nacional de Investigadorxs en Juventudes de Argentina, Córdoba, Argentina.

Ezcurra, A. M. (2011). Igualdad en educación superior. Un desafí­o mundial. Buenos Aires: Universidad Nacional de General Sarmiento.

Pierella, M. P. (2018). El primer año de universidad desde la perspectiva de los profesores. Polí­ticas de recepción, enseñanza y currí­culum. Espacios en Blanco. Revista de Educación, 28, 161-181.

Rossi Case, L., Varela, S., y Aguiar, D. (2006). Estudio sobre los ingresantes a la carrera de Sociologí­a de la UNLP en el año 2004. Caracterización del perfil socio-cultural y su evolución en los últimos años. Cuestiones de Sociologí­a, 2006, (3), 316-340.

Suasnábar, C., y Rovelli, L. (2015). Ampliaciones y desigualdades en el acceso y egreso de estudiantes a la Educación Superior en la Argentina. Pro-Posiçoes, 27 (3), 81-104.

Terigi, F. (2009). Las trayectorias escolares, del problema individual al desafí­o de polí­tica educativa. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.

Most read articles by the same author(s)