Representations of Social Classes and Social Inequality: A Qualitative Study of Salaried Professionals in Middle-Class Positions within the Class Structure of the Metropolitan Area of Buenos Aires (2018-2019)

Main Article Content

María Manuela Leiva

Abstract

The present article aims to understand the social representations of salaried professionals and managers from the Buenos Aires Metropolitan Area (AMBA) regarding social classes and social inequality. This work is part of a qualitative research project investigating political orientations and class identity. The study is based on semi-structured interviews conducted in 2018 and 2019 with individuals selected from a database containing information from AMBA. The qualitative sample consisted of 20 cases, segmented by position (managerial and salaried professionals) and by gender. The article builds on an emerging element from the aforementioned research: the interviewees perceive themselves as part of the middle class, prompting an exploration of the implications of this self-perception. The analysis suggests that identifying as "middle class" reflects a broader system that includes other classes "above" and "below" them. In this sense, the article presents findings that offer insights into the interviewees' conception of contemporary class society. Additionally, the analysis focuses on the polarization between the extremes of the "wealthiest" and the "poorest" segments of the population.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Leiva, M. M. (2025). Representations of Social Classes and Social Inequality: A Qualitative Study of Salaried Professionals in Middle-Class Positions within the Class Structure of the Metropolitan Area of Buenos Aires (2018-2019). Cuestiones De Sociología, (31), e186. https://doi.org/10.24215/23468904e186
Section
Artículos

References

Assusa, G. y Kessler, G. (2020). ¿Desigualdades injustas? Transformaciones y continuidades del contexto pos-progresista en América Latina. En S. Herrera, C. Molina y V. H. Torres Dávila (Coords.), Ecuador. Debates, balances y desafíos post-progresistas (pp. 443-471). CLACSO. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1gm02bg.18

Assusa, G. y Kessler, G. (2021). ¿Percibimos la desigualdad “realmente existente” en América Latina? Nueva sociedad, 293, 25-38.

Assusa, G. y Rodríguez de la Fuente, J. (2024). No todos somos de clase media. Estratificación subjetiva en la Argentina contemporánea. Estudios Sociológicos, 42, 1-27, https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/2540 DOI: https://doi.org/10.24201/es.2024v42.e2540

Benza, G. y Heredia, M. (2019). La desigualdad desde arriba: análisis de los estratos socio-económicos altos de Buenos Aires (1980-2010). Trabajo y Sociedad, 32, 5-23.

Bourdieu, P. (2001). Poder, derecho y clases sociales. Editorial Desclée de Brouwer.

Chávez Molina, E. y Pla, J. L. (2018). Distribución del ingreso y de la riqueza material. En J. I. Piovani y A. Salvia (Eds.), La Argentina en el siglo XXI. Cómo somos, vivimos y convivimos en una sociedad desigual (pp. 87-112). Siglo XXI.

CEPAL (2010). América Latina frente al espejo: dimensiones objetivas y subjetivas de la inequidad social y el bienestar de la región. Naciones Unidas.

Elbert, R. (2020). Uniendo lo que el capital divide: clase obrera, fragmentación y solidaridad (Buenos Aires, 2003-2011). Imago Mundi.

Galafassi, G. (2020). La lucha de clases entre los procesos de estructuración socio-material y la producción de subjetividad. Dialéctica, procesos socio-culturales y hegemonía. En G. Galafassi y F. Nievas (Comps.), Antagonismo, dialéctica y lucha de clases (pp. 121-144). Extramuros Ediciones.

Grimson, A. (2015). Percepciones sociales de la desigualdad, la distribución y la redistribución de ingresos. Revista Lavboratorio, 26, 198-224.

Jodelet, D. (1986). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. En S. Moscovici (Comp.), Psicología social, II (pp. 469-494). Paidós Ibérica.

Jorrat, R. (2008). Percepciones de clase en la Argentina. Estudios del Trabajo, 36, 49-83.

Jorrat, R. (2014). Percepción de clase y percepción de desigualdad en la Argentina en un contexto internacional, con especial referencia a las clases medias. En E. Adamovsky, S. Visacovsky y P. Vargas (Comps.), Clases medias. Nuevos enfoques desde la sociología, la historia y la antropología (pp. 55-85). Ariel.

Meiksins Wood, E. (1983). El concepto de clase en E. P. Thompson. Cuadernos Políticos, 36, 87-105.

Muñiz Terra, L. (Coord.). (2024). Impensar las clases sociales. Un análisis diacrónico y relacional de las desigualdades sociales en Argentina (2003-2019). La Plata: Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación; Ensenada: IdIHCS. (Gran La Plata; 7). https://doi.org/10.24215/978-950-34-2371-4 DOI: https://doi.org/10.24215/978-950-34-2371-4

Muñiz Terra, L. (2018). El análisis de acontecimientos biográficos y momentos bifurcativos: una propuesta metodológica para analizar relatos de vida. Forum: Qualitative Social Research, 19(2). https://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/2564/4202

Paramio, L. (2012). Clases medias, política y democracia. Pensamiento Iberoamericano, 10, (273-294).

PI-Clases (2016). Encuesta: Reproducción y movilidad social en trayectorias familiares y cursos de vida. Proyecto PICT 2012-1599 “Reproducción y movilidad social en Argentina (1992-2012): Cambios estructurales, oportunidades del entorno y capacidad de agencia”, financiado por FONCYT. Buenos Aires: Programa de Investigación sobre Análisis de Clases Sociales, Instituto de Investigaciones Gino Germani, Universidad de Buenos Aires.

Sautu, R. (1999). El método biográfico. La reconstrucción de la sociedad a partir del testimonio de los actores. Fundación Editorial Belgrano.

Sautu, R. (2001). La gente sabe. Lumiere.

Sautu, R., Boniolo, P., Dalle, P. y Elbert, R. (Eds.). (2020). El análisis de clases sociales: pensando la movilidad social, la residencia, los lazos sociales, la identidad y la agencia. Universidad de Buenos Aires. Instituto de Investigaciones Gino Germani–UBA.

Sick, K. P. (2014). El concepto de clases medias. ¿Noción sociológica o eslogan político? En E. Adamovsky, S. Visacovsky y P. Vargas (Comps.), Clases medias. Nuevos enfoques desde la sociología, la historia y la antropología (pp. 21-54). Ariel.

Svampa, M. (2005). La sociedad excluyente. La Argentina bajo el signo del neoliberalismo. Taurus.

Therborn, G. (1987). La ideología del poder y el poder de la ideología. Siglo XXI.

Thompson, E. P. (2012). La formación de la clase obrera en Inglaterra. Capitán Swing.

Wright, E. O. (1995). Análisis de clase. En J. Carabaña (Ed.), Desigualdad y clases sociales. Un seminario en torno a Erik O. Wright (pp. 21-53). Visor.

Wright, E. O. (1997). Class Counts. Comparative studies in class analysis. Cambridge University Press.