Reflections on difficulties, learnings, and challenges on a graduation enhancement programme

Main Article Content

Ornela Boix
Victoria D’Amico
Juliana Frassa
Magdalena Lemus

Abstract

Since 2018 the National University of La Plata (UNLP) has engaged vigorously in the development of programmes to improve academic performance and increase graduation rates. In this paper we analyze the overall results of two initiatives, Taller de Tesinas and Tutoría de Egreso to date, put in place by the Department of Sociology, School of Educational Science and Humanities (UNLP) in order to tackle student withdrawal and reduce graduation obstacles. First we describe each initiative, their main features and actions taken. Then, we evaluate the potential of both initiatives to produce meaningful data that allows us to identify and understand student withdrawal and difficulties regarding graduation, as well as planning more effective strategies to address these issues. While Taller de Tesinas and Tutoría de Egreso were mainly focused in helping students who had disfavorable contexts to take final exams or writing their bachelor thesis, they also had unexpected and beneficial effects on higher education policy making at the faculty level. Both initiatives allowed us to deepen our knowledge on current teaching and learning practices in local Sociology programmes, and to identify Sociology students profiles, including their interests, their educational trajectories and their job aspirations. The evaluation of both initiatives also highlighted the importance of certain institutional support policies to help students deal with obstacles they might face at the final stages and, in particular, to successfully finish their bachelor thesis. Finally, we identify challenges ahead in order to keep improving graduation rates and preventing student withdrawal. Moreover, we find that stress that diagnosis, strategies and evaluation are key to policy making and need to be considered within specific contexts and institutional framework.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Boix, O., D’Amico, V., Frassa, J., & Lemus, M. (2021). Reflections on difficulties, learnings, and challenges on a graduation enhancement programme. Cuestiones De Sociología, (25), e129. https://doi.org/10.24215/23468904e129
Section
Artículos

References

Alzugaray, L., Cafiero, B., & Varela, S. (2012). Análisis estadí­stico de los trabajos incluidos en el Volumen 2 de Tesinas: Licenciatura en Sociologí­a (publicación digital). Cuestiones De sociología, 8. Recuperado de https://www.cuestionessociologia.fahce.unlp.edu.ar/article/view/CSn08a23

Aréchaga, A. J., Beliera, A., Ornela, B., Corsiglia Mura, L., Cueto Rúa, S., Di Piero, M. E., Galar, S., Gubilei, E., & Henry, M. L. (2015). Puentes hacia la inclusión universitaria. Un análisis a partir de la experiencia en el Curso de Ingreso a las carreras de Sociologí­a de la FaHCE-UNLP (2012 – 2015). Cuestiones de sociología, 13. Recuperado de https://www.cuestionessociologia.fahce.unlp.edu.ar/article/view/CSn13a08

Barrena, M.et al (2020). Pensar el ingreso y el primer año. Un ejercicio de reflexión sobre la experiencia docente en el curso introductorio a las carreras de Sociología - FaHCE/UNLP. Cuestiones de Sociología, 23, e108. https://doi.org/10.24215/23468904e108 DOI: https://doi.org/10.24215/23468904e108

Cotignola, M., Legarralde, M., & Margueliche, J. C. (2017). Las trayectorias universitarias de estudiantes de Sociologí­a de la FaHCE. Un análisis desde los registros administrativos. Cuestiones De sociología, 17, e045. https://doi.org/10.24215/23468904e045 DOI: https://doi.org/10.24215/23468904e045

Del Valle, D. y Suasnábar, C. (Coords.) (2018). Política y tendencias de la educación superior a diez años de la CRES 2008. Buenos Aires: IEC–CONADU- CLACSO- UNA.

Departamento de Sociología (2001). Licenciatura en Sociología. Plan de la carrera 2001 (modificaciones al plan 1991). Recuperado del sitio de internet de la UNLP, FaHCE, Departamento de Sociología: https://www.fahce.unlp.edu.ar/facultad/secretarias-y-prosecretarias/academica/deptos/sociologia/carreras/licenciatura-en-sociologia

Departamento de Sociología (2001). Profesorado en Sociología. Plan de la carrera 2001. Recuperado del sitio de internet de la UNLP, FaHCE, Departamento de Sociología: https://www.fahce.unlp.edu.ar/facultad/secretarias-y-prosecretarias/academica/deptos/sociologia/carreras/profesorado-en-sociologia

Departamento de Sociología (2021). Pautas para la elaboración del Trabajo Final (Plan 1991) o Tesina (Plan 2003) de la Licenciatura en Sociología. Recuperado del sitio de internet de la UNLP, FaHCE, Departamento de Sociología: https://www.fahce.unlp.edu.ar/facultad/secretarias-y-prosecretarias/academica/deptos/sociologia/tramites/tramite-210818114916689258

Di Bello, M. E., Fernández Berdaguer, M. L. y Santos, J. (2011). Trayectorias educativas y laborales de los graduados de Sociologí­a de la Universidad Nacional de La Plata. Cuestiones de Sociología, 7. Recuperado de https://www.cuestionessociologia.fahce.unlp.edu.ar/article/view/CSn07a15

Giordana, P. B., Erbetta, M. C. y Manuele, M. E. (2003). Final de juego: El perfil de la Carrera de Sociología a través de los trabajos finales de sus egresados. Cuestiones de Sociología, 1, 211-215. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.3402/pr.3402.pdf

Rinesi, E. (2015). Filosofía (y) política de la universidad. Los Polvorines: UNGS-IEC. Colección Educación, Serie Universidad.

Most read articles by the same author(s)