Digital inequalities and pedagogical continuity in Argentina. Access, skills and links around the appropriation of digital technologies during the pandemic
Main Article Content
Abstract
This paper analyzes the constitution of digital inequalities from the study of the appropriation of digital technologies for pedagogical continuity in Argentina during the pandemic. How do the conditions and modes of appropriation of digital technologies affect the implementation of emergency remote education strategies? What differences are observed in the appropriation of digital technologies for study during the pandemic? Are there asymmetries between social classes and between genders? What new dimensions of digital inequalities were deployed during the pandemic? To answer these questions, we analyze the data constructed from a nationwide survey conducted during the first quarter of 2021. In this way, different dimensions (objective, subjective and intersubjective) of digital inequality are explored and their differential impact on educational trajectories during the pandemic is reflected upon.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International.
References
Banco Interamericano de Desarrollo (BID) (2020). La educación en tiempos del coronavirus. Los sistemas educativos de América Latina y el Caribe ante COVID-19. http://dx.doi.org/10.18235/0002337 DOI: https://doi.org/10.18235/0002337
Bayne, S. y Ross, J. (2007). The ‘digital native’ and ‘digital immigrant’: a dangerous opposition. Trabajo presentado en Proceedings of the Annual Conference of the Society for Research into Higher Education (SRHE). Recuperado de https://www.mindmeister.com/generic_files/get_file/115922?filetype=attachment_file
Benítez Larghi, S., Lemus, M., Moguillansky, M. y Welschinger Lascano, N. (2014). Más allá del tecnologicismo, más acá del miserabilismo digital. Procesos de co-construcción de las desigualdades sociales y digitales en la Argentina contemporánea. Ensambles, 1, 57-81.
Bijker, W., Hughes, T. P. y Pinch, T. (Eds.) (1987). The social construction of technological systems: New directions in the sociology and history of technology. Cambridge, MA: MIT Press.
Buckingham, D. (2008). Más allá de la tecnología. Buenos Aires: Manantial.
Cabra-Torres, F. y Marciales-Vivas, G. (2011). Brecha digital y brecha generacional: escenarios de reflexión crítica para las Ciencias Sociales y Humanas. En G. Remolina Vargas (Ed.), Una apuesta por la interdisciplinariedad. El Doctorado en Ciencias Sociales y Humanas de la Pontificia Universidad Javeriana (pp. 111-130). Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.
Camacho, K. (2005). La brecha digital. En A. Ambrosi, et al. (Coords.), Palabras en juego: Enfoques Multiculturales sobre las Sociedades de la Información. Paris: C&F Éditions.
CEPAL-UNESCO (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 11(18), 250-270.
Di Maggio, P., Hargittai, E., Celeste, C. y Shafer, S. (2004). From Unequal Access to Differentiated Use: A Literature Review and Agenda for Research on Digital Inequality. En K. Neckerman (Ed.), Social Inequality. New York: Ruseel Sage Foundation.
Erikson, R. y Goldthorpe, J. H. (1992). The Constant Flux. A Study of Class Mobility in Industrial Societies. Oxford: Clarendon Press.
Feenberg, A. (2005). Teoría crítica de la tecnología. Revista Iberoamericana de Ciencia Tecnología y Sociedad, 2(5), 109-123.
Helsper, E. (2017). The Social Relativity of Digital Exclusion: Applying Relative Deprivation Theory to Digital Inequalities. Communication Theory, 27, 223-242. https://doi.org/10.1111/comt.12110 DOI: https://doi.org/10.1111/comt.12110
Lemus, M. (2021). Articulaciones entre desigualdades, aprendizajes y tecnologías digitales: un recorrido por conceptos clave. Cuestiones de Sociología, 24, e118. https://doi.org/10.24215/23468904e118 DOI: https://doi.org/10.24215/23468904e118
Ministerio de Educación de la Nación (MEN) (2020). Informe preliminar: encuesta a hogares. CABA: Ministerio de Educación de la Nación.
Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) (2018). Bridging the Digital Gender Divide. Include, Upskill, Innovate. Recuperado de http://www.oecd.org/digital/bridging-the-digital-gender-divide.pdf
Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9(5). DOI: https://doi.org/10.1108/10748120110424816
Reygadas, L. (2008). La Apropiación. Destejiendo las redes de la desigualdad. México: Anthropos Editorial.
Sáinz, M., Arroyo, L. y Castaño, C. (2020). Mujeres y digitalización. De las brechas a los algoritmos, Instituto de la Mujer y para la Igualdad de Oportunidades. Madrid: Ministerio de Igualdad del Reino de España. http://dx.doi.org/10.30923/mujdigbrealg DOI: https://doi.org/10.30923/MujDigBreAlg
Selwyn, N., Nemorin, S., Bulfin, S., y Johnson, N. (2016). Left to their own devices: the everyday realities of ‘one-to-one’ classrooms. Oxford Review of Education, 43(2), 1-22. https://doi.org/10.1080/03054985.2017.1305047 DOI: https://doi.org/10.1080/03054985.2017.1305047
Thompson, J. (1998). Los media y la modernidad. Barcelona: Paidós.
Trucco, D. (2014). Educación y desigualdad en América Latina. Serie Políticas Sociales, 200. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). Recuperado de https://repositorio.cepal.org/handle/11362/36835
UNICEF (2020). Encuesta COVID-19. Percepciones y actitudes de la población. Impacto de la pandemia en hogares con niños, niñas y adolescentes. Recuperado de: https://www.unicef.org/argentina/media/8056/
UNESCO & EQUALS (2019). I´d Blush if I Could. Closing Gender Divides in Digital Skills through Education. Recuperado de https://en.unesco.org/Id-blush-if-I-could
van Deursen, A. y Helsper, E. (2015). A nuanced understanding of Internet use and non-use among the elderly. European Journal of Communication, 30(2), 171-187. DOI: https://doi.org/10.1177/0267323115578059
Zukerfeld, M. (2014). Capitalismo cognitivo y educación: aproximaciones desde el materialismo cognitivo. En R. Rueda, A. Brizet y G. Bula (Eds.), Cibercultura, capitalismo cognitivo y educación. Conversaciones y re(di)sonancias (pp. 175-211). Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
Winocur, R. (2009). Robinson Crusoe ya tiene celular: la conexión como espacio de control de la incertidumbre. México: Siglo XXI.