Reflections on the strategies deployed of pedagogical continuity throughout the Covid-19 pandemic and its influence on the academic trajectories of FaHCE - UNLP sociology students
Main Article Content
Abstract
In this article we intend to analyze the experience of going through Sociology studies in the Faculty of Humanities and Educational Sciences in the context of the Covid-19 pandemic. In Particular, we will describe the academic-institutional strategies deployed in the face of the challenge of ensuring pedagogical continuity, such as adapting the regulations regarding promotion and teaching regimes; changes in the subjects teaching methods; review of programs and evaluation formats and other interventions implemented ad hoc. Without losing sight of the sudden and unprecedented nature that forced the implementation of the aforementioned strategies, we will explore how their influence was on the initial and final stages of the academic trajectories of Sociology students. To do this, we will analyze the information contained in the academic-administrative records available in the Faculty put in dialogue with documentary information and the perceptions of the institutional actors involved.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International.
References
Aréchaga, A., Beliera, A., Boix, O., Corsiglia Mura, L., Cueto Rúa, S., Di Piero, M., Galar, S. y Gubilei, E. (2014). Puentes hacia la inclusión universitaria: Un análisis a partir de la experiencia en el Curso de Ingreso a las carreras de Sociología de la FaHCE-UNLP (2012- 2014). VIII Jornadas de Sociología de la UNLP, 3 al 5 de diciembre de 2014, Ensenada, Argentina. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.4305/ev.4305.pdf
Barrena, M., Di Piero, E., Ferroni, P., Garriga Olmo, S., Germán, B., Kiperszmid, M., Reartes, L. y Reartes, M. (2020). Pensar el ingreso y el primer año: Un ejercicio de reflexión sobre la experiencia docente en el curso introductorio a las carreras de Sociología - FaHCE/UNLP. Cuestiones de Sociología, 23, e108. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.12499/pr.12499.pdf
Boix, O, D'Amico, M. V., Frassa, J. y Lemus, M. (2021). Las políticas de egreso desde experiencias situadas: Producción de diagnósticos, aprendizajes y desafíos. Cuestiones de Sociología, 25, e129. Disponible en: https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.13497/pr.13497.pdf
Camou, A. (2007). Memoria de gestión (2001-2007). Cuestiones de Sociología, 4, 269-288.
Carli, S. (2012). El estudiante universitario. Hacia una historia del presente de la educación pública. Buenos Aires: Siglo XXI.
Carrera, M. C. (2015). Aprender a ser sociólogo. Prácticas de lenguaje, militancia y formas de sociabilidad en el proceso de formación de sociólogos y sociólogas en la FAHCE-UNLP (Tesis de grado). Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1153/te.1153.pdf
Cotignola, M. (2020). Reflexiones en torno a la construcción de un sistema de indicadores orientado a la gestión de políticas académicas. Trabajo Final de Especialización en Gestión de la Educación Superior. UNLP. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/115378
Coulon, A. (2005). El Oficio del Estudiante. La entrada a la vida universitaria. París: Antrophos.
Coulon, A. (1995). Etnometodología y educación. Barcelona: Paidós.
Garbanzo Vargas, G. M. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista Educación, 31(1), 43-63. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/440/44031103.pdf
Junta Asesora Departamental. Departamento de Sociología. (2020). Documento interno. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de La Plata.
Lave, J. y Wenger, E. (1991). Situated learning. Legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press.
PEP. (2020-2021). Informes del relevamiento Programa Evaluación Pedagógica (PEP). Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Disponibles en: https://www.fahce.unlp.edu.ar/facultad/secretarias-y-prosecretarias/academica/direccion-de-analisis-estadistico/informes-1
Pierella, M. P. (2014). El ingreso a la universidad pública: diversificación de la experiencia estudiantil y procesos de afiliación a la vida institucional. Universidades, 60, 51-62. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37333038006
Secretaría de Asuntos Académicos. (2020). Comunicado institucional. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de La Plata.
SPU. (2016). Manual de Definiciones Conceptuales y Operativas. Departamento de Información Universitaria. Secretaría de Políticas Universitarias. Disponible en https://portal.comunidad.siu.edu.ar/micrositios/siu-araucano
Villarreal Rodríguez, E. (1999). La utilización de indicadores de rendimiento en la financiación de la Educación Superior. Trabajo presentado en el Primer Seminario de Indicadores en la Universidad: información y decisiones. España